Din literatură.

Tehnica: rahi+ peridurală

Spaţiul L3L4 reperat cu mendren lichid (salin). Interesant de menţionat că, Europa, aproape în totalitate, foloseşte NUMAI mandrenul lichid şi nu cel aerian din cauza riscului de embolie gazoasă. Nu am găsit frecvenţa acesteia menţionată recent pe undeva, dar am găsi recomandarea fermă la francezi de a NU se folosi mandrenul aerian.

Acul Tuohy de 18 G.

După reperarea spaţiului, cu acul de rahi de 27 G se puncţionează dura şi se introduc 2,5ml de ropivacaina 0,175% adiţionata cu 0,75micrograme de sufentanil pe mililitru.

Ulterior se introduce cateterul de 20 de G care se lasa 7 cm în interiorul spaţiului peridural. Pe cateter se aspira pentru a se controla daca nu este  plasat accidental într-un vas (se ştie că spaţiul peridural este bogat vascularizat beneficiind de o reţea venoasă deasă, care, uneori, poate fi abordată din greşeală.)

În 10 minute s-a instalat analgezia.

Ulterior s-a conectat la dispozitivul de PCEA cu 2ml/h, posibilitate de bolusuri repatate de 4 ml la solicitare şi volum orar maxim de 18 ml. Soluţia cu care era încărcată siringa de 50 de ml era cea menţionată mai sus.

Nivelul de analgezie (testat prin senzaţia de rece) era T 10.

Evoluţie buna timp de circa 12 ore, cînd s-a terminat prima seringă de 50. S-a refăcut acelaşi amestec şi s-a început administrarea cu acelaşi ritm. După circa 4 ore, efectul dispare. Se injectează 10 ml în bolus… iar acum apare partea interesantă:

În circa 2 minute apar:

  • – tulburări de vedere
  • – gust metalic în gură
  • – fasciculaţii periorale
  • – dificultate în pronunţia cuvintelor

S-a aspirat şi a venit sînge.

S-a retras cateterul 3 cm şi s-a continuat procedura fără incidente.

Ce deducem noi de aici ?

1. Plasarea accidentala a unui cateter de peridurala într-o venă a reţelei venoase peridurale NU este atît de puţin probail cum pare la prima vedere. Deşi nu am avut nici un eveniment de tipul acesta, eu personal, ştiu o colega care a avut.

2. Chiar un cateter bine plasat iniţial, poate migra accidental într-o venă. De aceea, aspiraţia după montarea cateterului este obligatorie şi ulterior este bine să se controleze poziţia corecta prin aspirare înainte de reinjectare.

3. Unele tehnici recomandă lăsarea cateterului NUMAI 4 cm în spaţiul peridural. Variantă, care, în acest caz ar fi dus la eşecul ulterior al  procedurii.

UpDatare

ian 2014

Am avut un caz in care cateterul mi s-a dus intr-un vas. L-am scos si l-am pus la urmatorul nivel superior.