M-am apucat eu voiniceste de un articol care se numeste cam asa „Low-dose steroids for septic sock and severe sepsis: the use of Bayesian statistics to resolve clinical controversies”. Mai pe romaneste, folosirea unui anumit tip de statistica pentru a rezolva controversele clinice legate de utilizarea dozelor mici de steroizi in tratamentul sepsisului sever si al socului septic.

Bayesian statistics

Aici se gasesc niste informatii

generale despre tipul acesta de statistica

si apare chiar „posterior probability of”…

Ma rog, cit poate intelege un doctor

dintr-o asemenea complicatie…

Interesant, nu ?

Foarte, mi-am zis si… m-am poticnit la capitolul metode unde se vorbea de „posetrior probability of mortality (relative risk reduction) RRR”, stiut fiind ca orice alt tratament decit cel standard (de prin ghiduri) nu este acceptat de practicieni decit daca a rata un RRR de cel putin 15 % mai mic. De doriteste ca reducerea  sa fie mai mare de 20 chiar catre 25%.

Si, uite asa, m-am blocat cautind cine este RRR.

Am aflat.

RR = risc relativ (relative risk) sau rata riscului (rate risk)

  • formula = p expusi/p neexpusi

unde p este riscul aparitiei unui evnimnet (in cazul nostru, mortalitatea)

  • expusi= la o anumita situatie (in cazul nostru doze mici de steriozi)
  • neexpusi = lotul martor

Daca se definesc cele doua loturi astfel

  • E = lotul de studiu
  • C = lotul martor sau de comparatie

In lotul E evenimentul urmarit apare in a% din cazuri si nu apare in b% dintre ele

In lotul C evenimentul urmarit apare in c% din cazuri si nu apare in d% dintre ele

  • p expusi = a/(a+b)  iar
  • p neexpusi = c/(c+d)

RR = {a/(a+b)}/{c/(c+d)}

Daca a si c sint foarte mici in comparatie cu b si d, ei se pot ignora la numitor  si formula devine

  • RR = {a/b}/{c/d} = ad/cb

RR= ad/cb se mai numeste si oddis ratio (OR)

Interpretare RR (OR)

Daca RR (respectiv OR) ia valorile urmatoare

  • 1 – nu exista diferente intre loturi
  • < 1 in lotul de studiu fenomenul urmarit este mai frecvent
  • > 1 in lotul martor fenomenul este  mai frecvent

Intrevalul de incredere CI

CI = (logRR) / SE x z alfa

unde

  • SE = eroarea standard
  • z alfa = scorul standard pentru un anumit interval de semnificatie (in genere, in biologie se accepta ca  semnificativ cam tot ce este sub 5%)

Si uite asa am ajuns la RRR

Am vazut ca riscul poate varia de la lotul martor la cel de studiu

Prin EER se defineste riscul de la lotul de studiu

  • poate fi exprimat prin orice fractie zecimala
  • sau prin orice procent

Prin CER se definsete riscul de la lotul martor

  • poate fi exprimat prin orice fractie zecimala
  • sau prin orice procent

Variatia absoluta a riscului este CER – EER

  • poate fi exprimat prin orice fractie zecimala sau prin orice procent

RRR = relative risk reduction

RRI =  relative risk increase

  • Formula : (CER- EER) / CER

poate fi exprimat prin orice fractie zecimala sau prin orice procent

Interpretare

  • daca rezultatul este cu „-” se defineste RRR
  • daca rezultatul este cu „+” se defineste RRI

Bun.

Acu’, ca tot am precizat ce am precizat si am dat de capat statisticii asteia (care permite analizarea si compararea unor date acumulate si prelucrate in mod diferit) iata si rezultatul studiului cu titlul de la inceputul postarii

1. Doze mici de steroizi NU imbunatatesc evolutia in socul septic si sepsisul grav (in termeni de reducere a mortalitatii si reversibilitate a starii de soc)

2. Dozele mici de steriozi cresc riscul aparitiei complicatiilor grave ale terapiei corticoide : suprainfectii, singerari, hiperglicemie

Autori articolului mentionat: A.C. Kalil, Junfeng Sun

Revista: ICM 2011, 37/3, pg 420-429

