Cind am inceput sa citim si sa scriem, in urma cu un numar mai mare sau mai mic de ani, fiecare cuvint nou era o insiruire de litere. Creierul, care abia incepea sa inmagazineze datele, vedea fiecare litera in parte si abia apoi, dupa ce le punea pe toate laolalta, imagina un cuvint caruia ii atasa un sens. Pe masura ce abilitatea noastra in ale cititului crestea, fiecare cuvint devenea o cunoscuta si era suficient sa se recunoasca citeva dintre literele lui ca sa se intuiasca care era el. Mai tirziu, nici totalitatea literelor nu mai era necesara si cuvintele au inceput sa fie identificate din pozitia din fraza si contextul intregii idei sugerate. Numai daca respectivul cuvint NU se potriveste in contextul in care este plasat intr-o lectura initiala se revine vizual asupra lui si se cauta corectitudinea numarului de sunete marcate iar in ultimul rind se controleaza corectitudinea succesiunii literelor.
Asa se face ca, daca vezi un cuvint stiut intr-un context stiut, greu decelezi ca, la nu anumit loc, s-a produs o inversiune de litere.
Mie, mi se intimpla foarte des sa fac asemenea greseli. Si, am vazut ca mai multi dintre colegii cibernauti au aceasta hiba. Scrisul de mina presupune, cel mai adesea, o corecta succesiunea a literelor. Tastarea, insa, permite o mai mare libertate de miscare si, o mai mica legatura intre litera gindita si cea care iese din tastare. Rezultatul este ca, de multe ori literele alturate isi iau locul una alteia si, uneori degetele bat cu totul altceva decit iti imaginezi.
Necazul cel mai mare este la corectura. Poti citi de o suta de ori un cuvint gresit scris daca este scris de tine intr-un text conceput de tine. Cel mai adesea urmaresti sensul si nu relizarea textului scris.
Imi pare rau.
Cind umblu prin postarile anterioare, gasesc, uneori si in tiluri, erori grave de tastare pe care nu le-am sesizat desi am trecut de zeci de ori cu ochii peste ele.
Asa s-a intimplat cu un ”tanc” pe care l-am scris ”tacn” si l-am enervat pe un cititor care m-a mustrat cu severitate. Greseala a fost si mai mare, caci respectivul tanc nici nu era tanc desi arata ca un tanc… Ca urmare, am sters postul cu totul mai ales ca nu avea nimic de-a face cu tema principala a acestui blog.